donderdag 25 maart 2010

Vlugvoer

Een op de tien Chinezen heeft inmiddels diabetes. Het percentage mensen met overgewicht stijgt in Nederland ook, en dat is verontrustend. Diabetici krijgen gemiddeld 15 jaar eerder dan anderen last van hart- en vaatziekten. Ook hun voeten en ogen gaan vaker kapot.

We weten allemaal dat we verstandig moeten eten, maar dat lukt sommigen wat beter. In Zweden hebben ze dertien jaar onderzoek gedaan en geconcludeerd dat het aantal kankergevallen 40% lager zou uitpakken als mensen beter aten. Geen fast food, en al helemaal niet als je vrouw bent. Je loopt namelijk significant meer risico op allerlei vormen van kanker, zelfs als je een normaal lichaamsgewicht hebt. Dat zeggen de Zweden na het bestuderen van 64.500 mannen en vrouwen.

Ik heb het onderzoeksrapport niet gezien. Bij dit soort nieuws heb ik nog veel vragen. Waarom hebben al die mensen fast food gegeten bijvoorbeeld? Ik eet het bijna nooit, maar ben dan ook grondig onthaast.
Er moet een nieuw langdurig onderzoek komen. Ik zal proberen aan te tonen wat ik nu alleen vermoed:

Mensen met volle agenda's krijgen vaker kanker.

Geen opmerkingen: