zaterdag 20 maart 2010

Succes

De petitie van 33.000 Brabanders tegen de megastallen heeft iets opgeleverd. Provinciale Staten wil een maximum van 1,5 hectare en 1 bouwlaag. Uiteraard is er niets gezegd over het maximumaantal dieren binnen die beperkingen. En in concentratiegebieden zullen uitzonderingen mogelijk blijven.

Tofik Dibi (Groen Links) zal in april met een voorstel komen om megastallen in Nederland wettelijk te verbieden. Ik voorzie lange debatten over de vast te stellen norm; wanneer is iets een megastal? Vanaf een half miljoen kippen? Twintigduizend varkens?

Ik heb in 1994 met een oude Turkse boer over een bedrijf in Limburg gelopen. Niks mega, gewoon ligboxen en een rendabele hoeveelheid melkvee. In de zomer daarvoor had ik vier weken bij hem in de bergen gelogeerd en ik wilde hem bedanken met een excursie naar een Nederlandse collega. Zwijgend en hoofdschuddend van ongeloof luisterde hij, terwijl ik de getallen van onze gastheer vertaalde.
In een poging om meer houvast te krijgen vroeg hij naar de productiecijfers van Nederlandse melkgeiten. Bij het antwoord gingen de wenkbrauwen bijna zijn gezicht af. Ik weet nu hoe een cultuurshock er uitziet.

Genoeg gemekkerd voor vandaag. Er zijn weer lammetjes! Ik heb ze al gezien, op de voorpagina van Trouw!

1 opmerking:

Unknown zei

Bron: http://bit.ly/bZZl0u

[quote]
Definities
...
- Megastal is een stal met op EEN locatie een zeer groot aantal dieren. (In de gereviewde rapporten is vaak als ondergrens voor megastal 500 NGE (Nederlandse Grootte Eenheid) aangehouden. Dit komt overeen met ongeveer 2000 zeugen, 12.500 vleesvarkens, 185.000 leghennen of 360.000 vleeskuikens.)
...
[/quote]

http://bit.ly/aBXpJW