vrijdag 26 maart 2010

Lezen

Boeken zijn ouderwets. Ze worden vies. Vergaan. Zijn te duur voor iets dat je zo weinig zult gebruiken. Kosten grondstoffen. Nemen ruimte in beslag. Ik heb er een paar, dus ik mag het zeggen.

Toen ik met Kwispelende Vriend op weg was om de zinsopbouw uit de doeken te gaan doen, zat er voor mij in de bus iemand met een E-reader. Het was net te ver om mee te kunnen lezen. Verder kon ik alles goed observeren -er staat niet voor niets GADESLAGADER bovenaan deze pagina.

Hoewel ik graag lees, ben ik geen bibliofiel. Sommige boeken kan ik met droge ogen weggeven. Maar er zijn boeken die ik koester. Dichtbundels, romans, fotoboeken, gekregen exemplaren...

Je kunt veel dingen reduceren tot de werkbare essentie; de enen en de nullen. Maar mensen wilen meer. We dragen geen pakken van neopreen. We eten geen astronautenvoedsel. We bevruchten liever niet in reageerbuizen.

Het digitale boek is mij te karig.

Geen opmerkingen: