maandag 29 maart 2010

Goed boek

Iedereen die van lezen houdt, kent de magische uitwerking die een tekst kan hebben. Je zit te lezen, terwijl je door een andere werkelijkheid zwerft. De schrijver zet de lijnen uit die jij behangt met de dingen die zich aandienen.

Als je de kleuterleeftijd voorbij bent, weet je dat het niet echt is maar geloofwaardig. Misschien kijk je nog steeds onder het bed en achter de gordijnen voordat je het licht uitdoet. Daar zul je een goede reden voor hebben: Monsters in de vorm van muizen of muggen.

Ik had iets in te halen; het werk van Arnon Grunberg. De afgelopen weken heb ik veel in zijn wereld gelogeerd. Absurd, tragisch, en hilarisch omdat ik weet dat het niet echt is.
Daarna kan ik zonder veel moeite het nieuws consumeren. Het is even rampzalig en onzinnig. Soms niet geloofwaardig, omdat er monsters in voorkomen. Als het een boek was, zou ik het weggooien.

Geen opmerkingen: