maandag 24 mei 2010

Winst

Lekker buiten gezeten gisteravond? Er was een lijsttrekkersdebat op de tv. Ik zat binnen op de bank te kijken hoe een stier een torero te grazen nam. Als het lusje van een droogdoek ging de onderkaak aan de hoorn, die door de mond naar buiten schoot.

Was dat smerig in Las Ventas? Ja. Het is een morbide ballet, zo'n gevecht. Hoewel ik vaker dan tien keer in Spanje ben geweest heb ik een plaza de toros alleen van buiten gezien.
Vechtstieren leiden een prinsheerlijk leven met een zenuwslopend en pijnlijk slot.

Ik ben geen liefhebber, geen aficionado. Er zijn landen waar de stier de kans heeft om levend met pensioen te gaan. In Spanje is een corrida het einde van het dier.

Zielig? Ja, een nare manier om dood te gaan. Maar als ik zou moeten kiezen tussen vechtstier en mestkalf? Na een zenuwslopend en pijnlijk leven moet de dood prinsheerlijk zijn.

1 opmerking:

Vriend W. zei

Dit is nou ook mijn pleidooi bij mensen die zure bekken trekken bij levend gekookte kreeften...