zondag 4 april 2010

Wederopstanding

In een preek op Goede Vrijdag heeft de persoonlijke priester van Benedictus het protest tegen seksueel misbruik in de kerk vergeleken met antisemitisme. Het Vaticaan zegt niet achter de uitspraak te staan, maar heeft het hele praatje wel in het staatsblad afgedrukt.
Hoeveel blunders staan ons nog te wachten?

Voor veel antisemieten is Goede Vrijdag de dag van De Misdaad. De dag waarop de Joden Christus zouden hebben vermoord. Dus behalve de aard van de vergelijking is ook het moment van deze uiting veelzeggend. Had de paus Abdullah geheten, dan had hij vanmiddag Ban Ki-Moon op de thee gehad. Of vannacht de Mossad in zijn slaapkamer.

Afgelopen week heb ik ontdekt dat het niet zo eenvoudig is om aan Rome te ontsnappen. Benedictus schijnt de wetten van het Vaticaan te hebben veranderd, waardoor ik voor eeuwig met zijn versie van JC verbonden ben. Mooi is dat!

Ik breng u nu een Blijde Boodschap. Voorwaar ik zeg u: Het Licht van Kwispelende Vriend is in mij gevaren! De Heiden in mij is vannacht herboren!
Rome zijn eigen logica, wet en moraal? Ik mijn eigen wederopstanding!

Geen opmerkingen: