maandag 12 april 2010

Dag des oordeels

BJ stuurde mij op zondag een bericht over Richard Dawkins. Ik heb hier niet de ruimte om uit te leggen dat ik het een situatie met literaire potentie vond. Een plot met biologen, gereformeerden, katholieken en juristen, allemaal op de Dag des Heren. Dankjewel BJ!

Richard Dawkins is bioloog en heeft heel veel nagedacht over het ontstaan van het leven. Hij ziet in de wondere wereld geen aanleiding om in god te geloven; hij is evolutionist. Niet zomaar een. Als hij voetballer was geweest, zou hij Beckham hebben kunnen dollen.

Deze Dawkins wil de paus laten arresteren! Juristen zijn aan het broeden op mogelijkheden om de kerkleider in zijn H.K. te vatten (heilige kraag, red.) als hij later dit jaar Engeland aandoet.

Ik ben geen jurist, maar geef het weinig kans van slagen. Behalve Fout, is de man ook staatshoofd, Heilige Vader en bejaard. En al die werkelijkheden kunnen elkaar flink in de weg gaan zitten.
Dat mensen religieus zijn, vind ik te rechtvaardigen. Dat een fossiel als Vaticaanstad nog bestaat, kost me meer moeite. Onttakelen onder toezicht van de VN zou in andere gevallen onvermijdelijk zijn geweest!

Ik voel wel voor een sanctie zoals Prins B na Lockheed kreeg. Verbied zijn uniform. Geen gejurk meer bij ceremonies buiten het Vaticaan, om te onderstrepen dat hij zich best verheven mag voelen, maar het niet is.

2 opmerkingen:

henri van veen zei

beste,

jij pleit voor het uitkleden van meneer ratzinger en wil dat hij louter een ceremoniƫle functie gaat bekleden. ik adviseer je om hier nog eens goed over na te denken.

gadeslagader zei

Bij ceremonies buiten het Vaticaan geen jurk, is toch iets anders dan uitkleden?
Hij draagt die kleding vanwege zijn positie als hoogste kerkelijke autoriteit. Dat schept verplichtingen. Ik vind het smetteloze pauswit nogal slecht passen bij die enorme doofpot waarin ook hij het nodige wijwater blijkt te hebben gegoten. Gewoon een oude rot in het bestuurdersvak waar weinig heiligs aan is.