woensdag 28 april 2010

Katalysator

Honden zijn handenbinders, zeiden een paar mensen toen ik vertelde dat ik een pup had gereserveerd. Nu zou ik daaraan willen toevoegen dat ze een tegenovergestelde uitwerking op de voeten hebben.
Ze beïnvloeden bovendien allerlei sociale processen door aanwezig te zijn. (Ja, er bestaan honden die uitsluitend met permissie blaffen en springen.)

Kwispelende Vriend fronst veel. Dat kon hij al op de dag dat ik hem uitzocht. Vijf weken oud was hij en zijn wenkbrauwenwerk was indrukwekkend.
Hij is ook goedlachs. Nee, ik heb niet te veel Gaus gelezen; honden kunnen met een zijwaartse bolling van de bovenlip laten zien dat ze blij zijn.

In het openbaar vervoer doet Vriend het telkens weer; tegenover een jongedame gaan zitten, glimlach op zijn scheve kop, één wenkbrauw omhoog, de andere omlaag en wachten tot er iets gebeurt.
Gisteren zaten we in de trein tegenover twee Russinnen. "Hij is een echte man", zeiden ze lachend toen ze zagen dat hij vrouw na vrouw aan de haak sloeg -vier in een half uur.

Er stapte vlak na tien uur gisteravond een Marokkaans meisje in de bus terug naar huis. Ze werkt bij AH en woont in dezelfde buurt als ik. We kennen elkaar van gezicht en we groetten elkaar terwijl vriend keek. Meisjes met hoofddoek vindt hij net zo leuk.
"Wilt u ook een bosje hyacinten?" vroeg het meisje zonder het antwoord af te wachten.
Vriend rook aan de bloemen en keek me aan. Hij straalde.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Erg leuk stukkie. Tedje F.

Anoniem zei

'een tegenovergestelde uitwerking op de voeten' haha! Die houden we erin.

Erg leuk stukje. Ik zie het 'KV' doen, de kleine charmeur ;)

Anouk