dinsdag 23 februari 2010

Hakkehakke PUF PUF

Mijn zussen wonen in Arnhem en ik heb geen auto. Dat bombardeert me tot iemand die een bijdrage levert aan het marktaandeel van 2,1%, dat de NS in het totale aantal verplaatsingen heeft.

2,1%? Dat moest meer worden! Minister Camiel Eurlings had er 200.000.000,- voor over, om tijdens Balkenende-IV elk jaar 5% meer avonturiers tot het spoor te verleiden. Hij liet vooral veel fietsenstallingen en parkeerplaatsen aanleggen. Ondertussen werden de kaartjes duurder.

Kwispelende Vriend en ik reizen buiten de spits, als we naar Arnhem gaan. Drie euro voor vriend en een tientje voor mij, omdat ik een kaart heb die vroeger voordeelurenkaart heette. Voordeel. In iets minder dan de helft van de gevallen moeten we veertig minuten staan.

De kaart is nu een chipkaart, maar ik heb het chipgedeelte nog niet ingewijd. Op de informatiesite kan ik niet vinden wat ik zoek, dus ik vraag het aan de dame die de kaartjes komt bekijken; hoe zit dat met vriend?
Gelukkig had ik die dag wel een zitplaats. Ze gaf vriend een aai en zei: "Mensen die met een fiets of hond reizen, kunnen de OV-chipkaart daar helemaal niet voor gebruiken. Daar is niet aan gedacht."

Ik wacht grommend op de afschaffing van het papieren vervoersbewijs en zie die 5% heel hard luchtfietsen.
Waar zouden we zijn, zonder de trein? In een auto, als het kon.

Geen opmerkingen: